میتازم ، تا جایی که تکلیفِ شب را با ستارههایش روشن کنم | ||
ازدواج و تأسیس کانون زندگى مشترک خانوادگى یکى از بهترین و مهمترین رسوم اجتماعى انسانهاست که از فطرت و آفرینش ویژه آنها مایه مىگیرد. سنتى است بسیار مقدس و مفید که مورد قبول انسانها در طول تاریخ بوده است. ازدواج از ضروریات زندگى انسانها به شمار مىرود و ترک آن، امرى غیر متعارف و خروج از سنت اجتماعى محسوب مىشود. ازدواج اگر با اندیشه و طبق معیارهاى صحیح انجام بگیرد فواید و منافع مهمى دربر دارد که به پارهاى از آنها اشاره مىشود: 1. کسب استقلال دختر و پسر، قبل از ازدواج، جزء خانواده پدر و مادر و تابع آنان محسوب مىشوند، طبعاً خواهان استقلالند، ولى از این حق مشروع محرومند. غالباً محصول کسب و کارشان صرف خانواده مىشود که خود نیز از آن ارتزاق مىکنند. در تصمیمگیرىها استقلال ندارند و ناچارند ازقوانین و ضوابطى که به وسیله پدر و مادر بر خانواده حاکمیت دارد، پیروى نمایند. اما با ازدواج، زندگى دختر و پسر دگرگون مىشود و شکل جدیدى به خود مىگیرد و استقلال مىیابد. در این زندگى جدید،دختر و پسر زن و شوهر مىشوند و یک واحد کوچک اجتماعى را تشکیل مىدهند. مسئولیت مىپذیرند و به استقلال مىرسند. زندگى آنها هدفدار مىشود و محصول کسب و کار و جدیدشان به واحد خانواده نوبنیاد تعلق دارد. مسئولیت اداره خانواده جدید را به عهده مىگیرند و خود تصمیم گیرنده مىشوند و بدین وسیله زندگى جدیدى را آغاز مىکنند. 2. انس و آرامش یکى از ویژگىها و نیازهاى طبیعى انسان، انس و مودّت و الفت است. تنها زندگى کردن بسیار دشوار و دردناک است. انسان، به انسان دیگرى نیاز دارد که امین و درستکار و غمخوار و مهربان و راز نگهدار باشد تا با او انس بگیرد و درد دل کند و رازهایش را در میان بگذارد و از تسلیتها و دلجویىها و غمخوارىهایش بهرهمند گردد و بدین وسیله آسودگى و آرامش خاطر پیدا کند. به دوست مخلص و مطمئنى نیاز دارد تا مودتهاى خالصانهاش را نثار وى کند، و او هم از ایثارِ محبت نسبت به او دریغ نورزد. بهترین فردى که مىتواند این نیاز طبیعى را تأمین کند همسر است، چه زن باشد و چه شوهر. همه محبتها و دوستىها موقت و محدود مىباشند جز دوستى و محبت بین زن و شوهر که دائم و غیر محدود است، چون یک واحد را تشکیل مىدهند و هدف مشترک دارند و بیش از هر فرد دیگرى به یک دیگر نیازمندند. آرامش و آسودگى که در اثر ازدواج حاصل مىشود آن قدر مهم است که خداوند متعال آن را یکى از آیات بزرگ خویش معرفى نموده و مىفرماید: یکى از آیات الهى این است که براى شما از جنس خودتان جفتى را بیافرید تا با او انس بگیرید و آرامش بیابید و در بین شما دوستى و مهربانى قرار داد و در این امر براى افرادى که اهل تفکر باشند آیات و نشانههایى وجود دارد.(روم، آیه 21). در این آیه، آسودگى و آرامش نفس بزرگترین نتیجه ازدواج معرفى شده است و واقعاً همچنین است. درست است که در ازدواج منافع دیگرى از جمله ارضاى غریزه جنسى وجود دارد، ولى بزرگترین و ارزندهترین فایده، همان آرامش خاطر و آسودگى و دل گرمى است که براى زن و مرد در اثر ازدواج حاصل مىشود. به همین جهت مىتوان گفت بهترین نعمتى که نصیب انسان مىشود همسر شایسته است. حضرت امام رضا علیهالسلام فرمود: «بنده خدا به فایدهاى دست نمىیابد که بهتر از همسر شایسته باشد؛ همسرى که وقتى او را مىبیند شادمانش گرداند و در غیابش از نفس خود و مال او نگه دارى کند.( وسایل الشیعه، ج 14) . باازدواج،دختروپسرمسئولیت مىپذیرند و به استقلال مىرسند. زندگى آنها هدفدار مىشود و محصول کسب و کار و جدیدشان به واحد خانواده نوبنیاد تعلق دارد.
3. حفظ عفت و مصونیت از گناه در اثر ازدواج، غریزه جنسى که یکى از غرایز نیرومند انسانى است در مسیر طبیعى خود قرار مىگیرد و انسان از انحراف و گناه مصون مىماند. این غریزه اگر درست هدایت شد و در مسیر واقعى و طبیعى قرار گرفت نه تنها زیان بخش نیست، بلکه فواید فراوانى هم دارد. ولى اگر وسیله مشروع برایش فراهم نشد ممکن است انسان را از مسیر طبیعى خارج سازد و به گناه و انحراف آلوده سازد، و تنها وسیله طبیعى و مشروع ارضاى این غریزه،ازدواج و تشکیل خانواده است. در صورتى که انسان ازدواج کرده باشد و وسیله مشروع ارضاى غریزه جنسى را در اختیار داشته باشد، بعد از آن با نیروى ایمان مىتواند عفت خویش را نگه دارد و دامنش را از نگاه کردن به نامحرم محفوظ بدارد. اما براى کسى که ازدواج نکرده، تسلط بر نفس و کنترل غریزه جنسى بسیار دشوار است. بنابراین، ازدواج را مىتوان عاملِ مهم حفظ دین معرفى کرد،در احادیث به این مطلب اشاره شده است. رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود : «هر کس ازدواج کرد نصف دینش را حفظ کرده است.(وسایل الشیعه ،ج14)
4. آرامش و تعادل اعصاب ارضاى صحیح و به موقع غریزه جنسى براى سلامت جسم و جان آدمى ضرورت دارد، و ترک آن باعث پارهاى از بیمارىهاى روانى و گاهى جسمانى مىشود. اگر غریزه جنسى به موقع و از طریق طبیعى و صحیح ارضا نشد ممکن است، امراضى از قبیل، ضعف اعصاب، اضطراب، افسردگى، یأس، دلمردگى، دلهره، پژمردگى، تشنج، تندخویى، بدبینى، گوشهگیرى و گاهى زخم معده و سوء هاضمه و سردرد، را به همراه داشته باشد. راه طبیعى و مشروع ارضاى غریزه جنسى ازدواج است و راههاى دیگر غیرطبیعىهستند و انحراف و گناه محسوب مىشوند و آثار شوم و خطرناکى را به دنبال خواهند داشت. بنابراین هرکس که به سلامت جسم و جان خویش علاقه دارد باید در اولین فرصت ازدواج کند.
5. تولید و تکثیر نسل یکى از ثمرات بزرگ ازدواج، وجود فرزند و تولید و ابقاى نسل آدمى است. تولید و تکثیر نسل را نباید کوچک و بىاهمیت شمرد، زیرا هدف آفرینش جهان، وجود انسان و پرورش و تکامل اوست. تولید و پرورش انسانهاى خداپرست و موحّد و نیکوکار و صالح، مطلوب خداى جهان آفرین است. از دیدگاه اسلام وجود فرزند صالح، براى پدر و مادر عملِ صالح محسوب مىشود که در سعادت دنیا و آخرت آنها مؤثر خواهد بود. وجود فرزند، پدر و مادر را دلگرم و هدفدار مىکند و به زندگى صفا و حرکت و رونق مىدهد. وجود فرزند یکى از ثمرات ازدواج است، از همینرو، تولید و تکثیر نسل در احادیث یکى از اهداف ازدواج یاد شده است. رسول خدا صلىاللهعلیهوآله فرمود: «تزویج کنید تا صاحب فرزند شوید و بر تعداد شما افزوده شود، زیرا من در قیامت با امتهاى دیگر به کثرت شما مباهات مىکنم؛ حتى به وسیله فرزندى که ساقط شده است.(بحارالانوار،ج103) 6. تعاون در اطاعت و نیل به ثواب ازدواج از دیدگاه اسلام امرى است مقدس و ارزشمند و در صورتى که با قصد قربت انجام بگیرد عبادت محسوب مىشود و پاداش اخروى دارد. به علاوه، انسان مؤمن، در صورتى که همسر مؤمن و موافقى داشته باشد، مىتواند در طریق انجام وظیفه، از تشوقها و ترغیبها و رهنمودها و کمکهاى همسرش بهرهمند گردد و در راه عبادت و انجام عمل صالح و سیر و سلوک الى اللّه از تعاون و همکارىهاى او استمداد جوید. بنابراین، همسر مؤمن و شایسته یکى از نعمتهاى بزرگ الهى است که براى دنیا و آخرت انسان سودمند خواهد بود. 7. سلامت و امنیت اجتماعى ازدواج و تأسیس کانون خانواده براى سلامت و امنیت و سعادت اجتماع نیز سودمند و ضرورى است. اگر بنیاد خانوادهها مستحکم باشد و جوانها به موقع ازدواج کنند و به کانون گرم خانواده دلبسته باشند بهطور محسوس از فساد، ولگردى، بىبندوبارى، طغیان، قتل و سرقت، جنایت و ناامنى، و تجاوز و انحراف و اعتیاد و خودکشى کاسته خواهد شد، زیرا چنانکه آمار نشان مىدهد اکثر این امور از افرادى سر مىزند که از وجود کانون گرم خانوادگى محرومند. برگرفته ازکتاب جوان وانتخاب همسر-نوشته علامه امینی [ یادداشت ثابت - دوشنبه 91/5/3 ] [ 4:33 عصر ] [ ]
[ نظرات () ]
|
||
[قالب وبلاگ : سیب تم] [Weblog Themes By : SibTheme.com] |